"Jaarverslag 2014(2)

Aan vrienden van de botanische tuin die dit jaar € 25 of meer hebben overgemaakt naar de rekening van de stichting, is het boekje “De Stieftuin”, over de geschiedenis van de tuin gestuurd, voor zover ze dat niet al eerder hadden gekregen.

Van de belastingdienst werd in 2013 bericht ontvangen over de nieuwe richtlijnen voor ANBI’S. Door de stichting wordt nu jaarlijks een beleidsplan, met daarin opgenomen een begroting, geplaatst op de website: http://www.botanischetuinkralingen.nl/anbi.php. De donaties in 2014 kunnen wederom fiscaal als giften worden beoordeeld.

In maart 2014 is er een Tuinbericht verzonden aan de vrienden en belangstellenden van de stichting met daarin vermeld diverse wetenswaardigheden en het activiteitenprogramma voor dat jaar. Per mail zijn de donateurs met een e-mailadres nog eens uitgenodigd en herinnerd aan alle activiteiten op de tuin.

Op 30 april werd door Stichting Pacific Enterprises Unlimited, ondersteund door medewerkers van de tuin en stichting, een creatieve theater-dag in de tuin gehouden voor ca. 100 kinderen.

De opening van het activiteitenseizoen op zondag 18 mei werd gestart met de eerste rondleiding van het jaar van Frans Advocaat om 12.00u. Aansluitend om 14.00u heeft onze voorzitter Lieke van Ree in een korte toespraak de heer Van der Schalk bedankt voor zijn jarenlange inzet voor de tuin (o.a. als secretaris van het eerste uur, daarna als voorzitter en van 2006 tot 2013 als lid van de kascommissie). De stichting heeft hem een schilderij van de tuin aangeboden, geschilderd door kunstenaar Diederik van Leeuwen.  Daarna is de opening officieel gevierd met een optreden van het acrobatenduo Olamari. Na de pauze gaf Olamari een workshop acrobatiek voor kinderen, tot groot genoegen van jong en oud. In de pauze werden er heerlijke hapjes en drankjes geserveerd.