"Jaarverslag 2021(2)

Aandachtspunten
Al was de tuin door de lockdowns vaak gesloten, we konden dit jaar gelukkig wel aandacht besteden aan andere ontwikkelingen op en rond de tuin. Zoals de voortzetting van de besprekingen rondom het nijpende waterprobleem van de tuin. Met de gemeente Rotterdam en Natuurstad wordt aan een oplossing gewerkt. Ook het Artist in Residence-programma heeft voortgang gekregen dankzij inzet van de Stichting.
Daarnaast heeft de Stichting bollen en nieuwe aanplant gefinancierd, extra kosten voor biologische buxusmotbestrijding voor haar rekening genomen en nieuwe naambordjes bekostigd. Omdat de jaarlijkse bedankavond voor de vrijwilligers niet kon doorgaan, heeft de Stichting een passend ‘groen’ kerstpakket aangeboden, naast de traditionele kerstkrans van bakker Carlier.

De tuin in 2021
Omdat de vrijwilligers weinig op de tuin konden werken en er al veel achterstand was door de coronasluiting in 2020, moest er veel gerooid worden. Hieruit blijkt wel hoe ontzettend belangrijk de inzet en bijdrage van de vrijwilligers is voor de tuin. De tuin ziet er enigszins overwoekerd uit, ondanks het harde werk in de perioden dat dit wél was toegestaan. De Stichting heeft opnieuw extra geld uitgetrokken voor bollen, zaden en nieuwe aanplant. De Esdoorn is helaas gesneuveld. De wens is om op deze plek een kersenboom te planten ter nagedachtenis aan Ruud. We hebben gelukkig ook nieuwe vrijwilligers mogen verwelkomen dit jaar.
Tuinman Ton heeft ook dit jaar gekeken wat er bloeide en geëvalueerd wat er is opgekomen. Zo konden er weer nieuwe bordjes besteld worden waarmee de gefaseerde uitbreiding van het bestand van alle bloemen- en plantennamen een feit begint te worden. De financiering van de bordjes is voor 1/3 door de Stichting en 2/3 door Natuurstad verzorgd. De bordjes worden gemaakt door het bedrijf Danny Doet.